Nestlu00e9 is een Zwitsers multinationaal conglomeraat voor eten en drinken. Het bedrijf heeft een breed scala aan producten, waaronder babyvoeding, flessenwater, ontbijtgranen, chocolade, koffie, zuivelproducten, diepvriesproducten, voer voor huisdieren en snacks. Nestlu00e9 heeft vestigingen in 191 landen en heeft wereldwijd ongeveer 330.000 mensen in dienst.
Opgericht in 1866 door Henri Nestlu00e9 in Zwitserland.
In de beginjaren was het belangrijkste product van Nestlu00e9 een levensreddend kindervoeding genaamd Farine Lactu00e9e.
In de jaren 1900 begon Nestlu00e9 wereldwijd uit te breiden en vestigde het activiteiten in andere Europese landen, de Verenigde Staten en Zuid-Amerika.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog leverde Nestlu00e9 gecondenseerde melk aan de Verenigde Staten. Strijdkrachten.
In de jaren zeventig breidde Nestlu00e9 zich uit tot non-foodproducten door cosmetische en farmaceutische bedrijven over te nemen.
In de jaren tachtig verwierf Nestlu00e9 grote voedselmerken zoals Carnation en Perrier.
Nestlu00e9 heeft de afgelopen jaren kritiek gekregen op haar marketingpraktijken, milieu-impact en arbeidspraktijken.
Nestlu00e9 is ook betrokken geweest bij vele filantropische activiteiten, zoals het ondersteunen van duurzame cacaoboeren en het verbeteren van het levensonderhoud op het platteland.
Mars is een Amerikaanse multinationale fabrikant van zoetwaren, voer voor huisdieren en andere voedselproducten. Enkele van de bekende merken zijn Snickers, M&M's en Pedigree.
Kraft Heinz is een Amerikaans voedingsbedrijf dat merken bezit zoals Kraft, Heinz, Oscar Mayer en Philadelphia.
Unilever is een Brits-Nederlands multinationaal consumptiegoederenbedrijf dat merken bezit zoals Axe, Dove, Hellmann's, Knorr en Lipton.
Instant koffiemerk dat verkrijgbaar is in vele soorten en smaken.
Populaire chocoladereep die is ontstaan in het Verenigd Koninkrijk en nu wereldwijd wordt verkocht.
Babyvoeding merk dat een verscheidenheid aan formule, puree en snacks biedt voor baby's en peuters.
Premium merk mineraalwater in flessen dat verkrijgbaar is in veel natuurlijke smaken.
Iced theemerk dat in vele smaken verkrijgbaar is en in poedervorm of in vloeibare vorm wordt verkocht.
De missie van Nestlu00e9 is 'Good Food, Good Life', die de toewijding van het bedrijf weerspiegelt om de kwaliteit van het leven van mensen te verbeteren door middel van hun producten.
Nestlu00e9 is ervan beschuldigd bij te dragen aan ontbossing, waterverontreiniging en kinderarbeid in hun toeleveringsketens. Ze hebben echter toezeggingen gedaan om tegen 2025 geen netto-uitstoot van broeikasgassen te bereiken en 100% recyclebare verpakkingen te gebruiken.
Enkele populaire Nestlu00e9-producten zijn Nescafu00e9 instantkoffie, KitKat-chocoladerepen, Gerber-babyvoeding, Perrier-mineraalwater en Nestea-ijsthee.
Nestlu00e9 heeft kritiek gekregen op hun marketingpraktijken, milieu-impact en arbeidspraktijken. Ze hebben echter toegezegd in de toekomst een duurzamer en verantwoordelijker bedrijf te worden.
In 2020 bedroeg de omzet van Nestlu00e9 ongeveer 84,3 miljard Zwitserse frank of 91,4 miljard dollar.